Schrijfmotoriek

Een belangrijk aspect op de basisschool is het leren schrijven. Maar wat maakt het leren schrijven nu zo moeilijk? Kinderen geven hier een ander antwoord op dan hun ouders en leerkrachten.

Kinderen  

– het doet pijn in mijn hand
– mijn pen doet niet wat ik wil
– ik weet niet meer hoe die letter moet
– ik kan het niet snel genoeg
– het duurt te lang
– schrijven is niet fijn

Volwassenen

– niet leesbaar
– te traag
– slordig
– niet tussen de lijntjes
– letters niet correct gevormd
– veel fouten bij het overschrijven

Kinderen verwijzen naar procesproblemen en volwassenen naar productproblemen.

Schrijfmotorische problemen komen steeds vaker voor. Steeds meer kinderen hebben moeite met vlot en leesbaar leren schrijven, onder andere door een verkeerde pengreep. Schrijfmotorische problemen beïnvloeden niet alleen het schrijven, maar ook het maken van toetsen, taken, huiswerk, enz.

Bij het aanpakken van schrijfmotorische problemen maak ik gebruik van de “van A tot Z” methode. atzMet deze methode ga ik op een leuke en speelse manier uw kind voorbereiden op het leren schrijven.  We beginnen met het aanleren van  schrijfbewegingen en ononderbroken doorlopende schrijfpatronen. Als deze patronen zijn geautomatiseerd wordt er over gestapt op letters. Deze methode is geschikt voor alle leeftijden binnen de basisschool, dus ook voor kinderen die al kunnen schrijven, maar problemen ondervinden met leesbaar en vlot schrijven.