Visuele training

Herkent u uw kind hierin?

  • slordig handschrift
  • op een blanco vel schrijft men niet horizontaal
  • de spaties tussen de geschreven woorden zijn onregelmatig
  • leren lezen verloopt moeizaam
  • er wordt gedacht aan dyslexie
  • vinger gebruiken tijdens het lezen
  • herleest of slaat regels over zonder het te merken.
  • hoofd draait mee bij het lezen.
  • hoofd schuin houden tijdens het lezen
  • hardop lezen klinkt ‘hakkelig’
  • begrijpend lezen gaat moeizaam
  • verwarren van rechts en links
  • een bal niet zien aankomen

De oorzaak hiervan kan liggen in het niet goed samenwerken van de beide ogen. Dat kost veel inspanning en kan zich uiten in:

  • vermoeidheidsverschijnselen
  • hoofdpijn
  • branderige ogen
  • nekklachten
  • droge ogen

Het goed kunnen zien, wat bij een oogarts getest wordt, zegt niets over de samenwerking van de ogen. Ook als een kind goed ziet kan de samenwerking van de ogen niet optimaal ontwikkeld zijn.

Zien is het vermogen om visuele prikkels die via de ogen binnenkomen correct te verwerken en te begrijpen. Zien is dus een hersenfunctie. De hersenen geven aan de inkomende prikkels een betekenis. Het zicht is een van de (vele) visuele vaardigheden om goed te kunnen zien. Andere visuele vaardigheden zijn onder andere:

  • de oogvolgbewegingen
  • het scherpstellen
  • Het fixeren
  • de oog-handcoördinatie
  • de perifere waarneming (zijzicht)
  • Diepteperceptie, enz.

Goede visuele vaardigheden zijn noodzakelijk om efficiënt informatie te kunnen verwerken. Als je ergens naar kijkt moeten beide ogen naar hetzelfde punt kijken. Wanneer dit niet goed gebeurd, fixeer je (kijken) disparaat (niet goed). De hersenen kunnen de beelden van de beide ogen niet tot één enkel beeld versmelten waardoor het zien onduidelijk wordt. Dit kan wazig zicht of onrustig gedrag veroorzaken. Om een indruk te geven hoe een patiënt met fixatie disparatie teksten ervaart, wordt aan de hand van de onderstaande plaatjes inzicht gegeven.

visueletraining2

Het is zeer aannemelijk om te veronderstellen dat iemand met deze klachten tijdens een dyslexieonderzoek als dyslectisch zal worden beschouwd.

Door de oogsamenwerking te testen en te trainen kan een belangrijke deel van de oorzaak van de overbelasting uit de weg geruimd worden, de oogsamenwerking wordt getraind en het zien wordt geoptimaliseerd.

Wilt u laten testen of de oogsamenwerking van uw kind verstoord is? Of wilt u meer weten over de visuele training? Neem dan gerust contact met mij.